Buraki


Buraki są bardzo dobrym źródłem potasu, kwasu foliowego, witaminy C, a ich liście zawierają spore ilości beta-karotenu, wapnia i żelaza.

W medycynie ludowej środkowej Europy od dawna popularne są opinie, że buraki pobudzają funkcjonowanie ukła­du immunologicznego i bogate są w naturalne składniki zwalczające nowotwory. Jednak ich właściwości anty- rakotwórcze nie zostały dotychczas potwierdzone. Jadalne liście buraków zawierają beta-karoten, wapń oraz żelazo. — można je gotować tak jak szpinak. Dawniej jedzono jedynie liście buraka, natomiast jego korzeń stosowano jako lekarstwo przy bólach głowy lub zębów. Dziś częściej je się korzeń, który można ugotować, zjeść na surowo, marynować lub sterylizować. Ze wszystkich warzyw buraki zawierają największą ilość cukru. W 100 g, o wartości energetycznej 46 kcal, znajduje się około łyżeczki cukru. Czerwone buraki spokrewnione są z burakami cukrowymi (kiedyś używanymi jedynie jako pasza dla zwierząt, a dziś uprawianymi ze względu na wysoką zawartość sacharozy). Charakterystyczne dla czerwonych buraków jest to, że przetworzone smakują i wyglądają prawie tak samo jak świeże. W marynatach, dzięki zalewie octowej, buraki stają się pikantniejsze — niestety, obniża się w nich zawartość wszystkich składników odżywczych oraz witamin. Są dobrym źródłem składników odżywczych. Zawierają znaczne ilości minerałów, na przykład potas regulujący akcję serca, podtrzymujący prawidłowe ciśnienie krwi oraz funkcjonowanie układu nerwowego. Należy pamiętać, żeby buraki gotować nie obrane, nie wypłynie wtedy czerwony barwnik (betacyjan), brudzący naczynia. Barwnik ten, uzyskiwany z buraków, dodawany jest do wielu produktów spożywczych. Nazywa się go również czerwienią buraczaną albo be- taniną. Czerwieni buraczanej używa się do barwienia wielu produktów — od zupy ogonowej, po lody i słodycze. Różowy mocz Nie należy się niepokoić, jeśli po zjedzeniu buraków mocz lub kał — zarówno dorosłych, jak i dzieci — będzie miał różowe zabarwienie. Jest to spowodowane niezdolnością organizmu do trawienia czerwonego barwnika — betacyjanu. Ten nieszkodliwy związek nie jest zatrzymywany w organizmie. Korzyści Z JEDZENIA BURAKÓW Pomijając problematyczną zawartość czynników antyrakotwórczych, buraki — zarówno surowe, jak i gotowane — są dobrym źródłem kwasu foliowego (witaminy niezbędnej do prawidłowego I funkcjonowania komórek). Jego niedobór powoduje niedokrwistość. Sok ze świeżych buraków jest doskonałym źródłem witamin i składników mineralnych. Ten wzmacniający napój poleca się rekonwalescentom. Jeżeli komuś nie odpowiada jego smak, może dodać sok z marchwi.

Składniki

Spodobał Ci się ten przepis? Bądź na bieżąco!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.