Co jeść jesienią? Jak wzmocnić odporność i zadbać o zdrowie?


Okres jesienno-zimowy sprzyja osłabieniu i przeziębieniom. Aby zachować w tym czasie dobrą kondycję i uniknąć infekcji wirusowych, warto odpowiednio wzmocnić organizm. Drobnoustroje powstrzymać można z pomocą dobrej diety. Co jeść jesienią, aby cieszyć się nienagannym zdrowiem?

Warzywa świeże i mrożone

W świeżych warzywach znaleźć można antyoksydanty. Obfitują również w witaminy A, C i E, które wzmacniają układ odpornościowy i zwalczają infekcje. Do szczególnie wartościowych należą ciemnozielone warzywa liściaste, takie jak jarmuż i szpinak. Warto wzbogacić dietę także o paprykę, marchew, bataty, kalafior i brokuły. Najlepiej spożywać je w dużych ilościach, z każdym posiłkiem. Jeżeli nie ma dostępu do świeżych, warto pokusić się o mrożonki. Z przeziębieniami bardzo dobrze radzą sobie czosnek i cebula. Nie tylko je zwalczają, ale też pomagają im zapobiegać. Działają na układ odpornościowy mobilizująco i posiadają silne właściwości antybakteryjne. Mogą być dodawane do dań, sałatek i kanapek. W regeneracji organizmu jesienią pomóc mogą kiełki oraz natka pietruszki, które wytwarzają chlorofil i różne cenne enzymy.

Bogactwo witamin w owocach

Herbaty owocowe

Idealnym napojem wzmacniającym na jesień jest herbata owocowa. Do szczególnie cennych należą napary z czarnej porzeczki, aronii, dzikiej róży i żurawiny. Zawierają wapń, żelazo i magnez, a także witaminy A, B, C i E. Nie tylko korzystnie działają na odporność, ale też szybko rozgrzewają i gaszą pragnienie. Herbatki owocowe nie wymagają skomplikowanego parzenia, co stanowi ich dodatkową zaletę. Wystarczy zamoczyć torebkę we wrzątku na kilka minut. Można też rozważyć skomponowanie własnej herbaty, np. z suszonych owoców i różnych ziół.

Tran z wątroby dorsza

Rybi tran zawiera wiele mikroelementów i witamin, które wzmacniają organizm w okresie jesiennym. Obfituje w witaminę D, o którą bez dostępu do słońca znacznie trudniej. Tran polecany jest zwłaszcza wówczas, gdy występują problemy z odpowiednim zróżnicowaniem diety – np. ze względu na alergie pokarmowe. Najlepszą wartość odżywczą posiada tran z wątroby dorsza. Należy go przyjmować zgodnie z zaleceniami podanymi na ulotce. Preparat ten dostępny jest zarówno w płynie, jak i znacznie łatwiejszych do bezpośredniego spożycia kapsułkach.

Naturalny miód pszczeli

Układ odpornościowy można znacząco wzmocnić, spożywając każdego dnia dwie łyżki dobrej jakości miodu pszczelego. Produkt ten dostarcza do organizmu pewne ilości witamin i minerałów, a przy tym działa regenerująco, antybakteryjnie i rozgrzewająco. Szczególnie dobrze sprawdza się jako dodatek do naparu imbirowego z cytryną. Miód traci jednak część swoich właściwości w wysokiej temperaturze, dlatego lepiej nie dodawać go do wrzących napojów. Warto używać specjalnego termometru do parzenia herbaty. Miód można dodać po ostygnięciu wody do ok. 40 stopni Celsjusza.

Probiotyczne kiszonki

Do najkorzystniej wpływających na odporność produktów żywnościowych należą kiszonki. Zawierają one bakterie probiotyczne, które zasiedlają florę bakteryjną jelit i przywracają jej równowagę. W diecie nie powinno zabraknąć kiszonej kapusty, ogórków, fermentowanych produktów mlecznych czy kwasu chlebowego. Kiszonki są dobrym sposobem na zadbanie o odpowiedni stan jelit. Znajduje się w nich największa liczba limfocytów, które odpowiadają za ochronę przed patogenami. Naturalne probiotyki stanowią tym samym optymalną broń do walki z drobnoustrojami.

Spodobał Ci się ten przepis? Bądź na bieżąco!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.