deser z nasionami chia

Deser z nasionami Chia i truskawkami


Deser z nasionami Chia i truskawkami – to prosty i szybki deser z truskawkami, więc wypróbujcie go koniecznie póki końcówka sezonu jeszcze trwa. Deser z nasionami Chia jest idealny dla osób na diecie cukrzycowej, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by każdy, mający ochotę na coś zdrowego skusił się na to danie ;) 


Dlaczego warto jeść Chia?

Dieta bogata w kwas alfa-linelenowy oraz błonnik wpływa pozytywnie na uniknięcie zaburzeń lipidowych oraz zwiększa wrażliwość na insulinę. Badania wykazały, że dieta bogata w błonnik nawet w przypadku zawartości węglowodanów na poziomie 65% potrafi zatrzymać powstawanie cukrzycy typu II i obniżyć ryzyko otyłości brzusznej.

Deser z nasionami Chia i truskawkami – Składniki na 2 porcje:

  • 4 lekko czubate łyżki nasion Chia – ok. 50 g
  • 4 łyżki otrębów owsianych – ok. 30 g
  • 4 łyżki mleczka kokosowego z puszki – ok. 40 g
  • 1 płaska łyżeczka cynamonu – ok. 2 g – można pominąć jeśli ktoś nie lubi
  • 3 czubate łyżeczki ksylitolu lub erytrolu – ok. 21 g (osoby nie będące na diecie mogą użyć cukru zwykłego lub brązowego)
  • 200 ml ciepłej wody
  • 200 g truskawek
  • listki mięty do ozdoby (opcjonalnie)

deser z nasionami chia i truskawkami


Przepis na deser z nasionami Chia i truskawkami:

  1. Deser ten najlepiej przygotować kilka godzin wcześniej, by nasiona Chia zdążyły napęcznieć.
  2. Najpierw należy odmierzyć poszczególne składniki.
  3. Truskawki umyć, osuszyć, a na koniec pozbawić szypułek. Pokroić owoce na ćwiartki lub połówki.
  4. Do miseczki wsypać suche składniki takie jak: nasiona Chia, otręby owsiane oraz cynamon, wymieszać.
  5. W kubeczku odmierzyć 200 ml ciepłej wody, dodać 4 łyżki mleczka kokosowego i dokładnie wymieszać. Dodać płyny do suchych składników i ponownie wymieszać. Dosłodzić do smaku (u mnie były to 3 łyżeczki ksylitolu na 2 porcje deseru – ale wedle uznania można dać mniej lub więcej). W masę deserową można wtopić kilka pokrojonych na mniejsze kawałki truskawek. Tak przygotowaną masę przelać do dwóch pucharków. Wierzch każdego deseru ozdobić kawałkami truskawek i listkiem mięty. Przechowywać w lodówce. Smacznego!

Nasiona Chia w ciąży

Czy można spożywać nasiona Chia będąc w ciąży? Oczywiście, że tak! Póki co nie ma badań, które by negatywnie mówiły o stosowaniu nasion Chia w ciąży, aczkolwiek pamiętajcie, że we wszystkim trzeba zachować należytą ostrożność. Nasiona Chia w diecie kobiety ciężarnej, spożywane od czasu do czasu na pewno wpłyną pozytywnie, np. jako profilaktyka anemii oraz ze względu na dużą ilość magnezu pomagają w walce ze skurczami związanymi z niedoborem tego pierwiastka.

Co więcej o nasionach Chia?

Chociaż nasiona Chia mają sporo kalorii,  to jednak dzięki swoim właściwością wspomagają odchudzanie. W 100 gramach tych nasion znajduje się ok. 486 kcal,  z czego ok. 16,5 g to białka, 31 g tłuszcze, 42 g węglowodany a aż 34,4 g stanowi błonnik. Zapewniają one uczucie sytości na dłuższy czas dzięki dużej zawartości błonnika oraz dużej zdolności do pęcznienia nasion. Warto podkreślić, że nasiona Chia to błonnikowa bomba dostarczająca kwasów tłuszczowych o odpowiednich proporcjach omega-3 do omega-6! Kwasy tłuszczowe omega-3 stanowią 17,5 g/100g produktu, a kwasy tłuszczowe omega-6 około 5,8 g. Nasiona Chia również zawierają w sobie między innymi przeciwutleniacze, które zmniejszają ryzyko zachorowania na nowotwór, a także wyraźnie zmniejszają oznaki starzenia się, są niezastąpionym źródłem białka, wapnia (631 mg), magnezu i cynku, a także dostarczają żelazo i stanowią tym samym profilaktykę anemii. Znajdziemy w nich też witaminy z grupy B oraz potas i fosfor.
nasiona chia deser
deser z nasionami chia przepis

Konsultacja: dietetyk Julita Balcerak

Spodobał Ci się ten przepis? Bądź na bieżąco!

Jedna odpowiedź na “Deser z nasionami Chia i truskawkami

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.