dżem z truskawek i Chia bez cukru

Dżem truskawkowy z nasionami Chia

Dżem truskawkowy z nasionami Chia – to dżem idealny dla osób na diecie cukrzycowej, ale także dla tych, co chcą odżywiać się zdrowiej i nieco ograniczyć cukry proste. Cały słoiczek dżemu (460 g) ma jedynie 4 WW (wymienniki węglowodanowe), a w 100 g dżemu jest tylko 76,5 kcal! :)


Dżem truskawkowy z nasionami Chia

To zdrowy dżem truskawkowy bez cukru. Jeśli truskawki okazują się być jednak mało słodkie, to można dorzucić nieco ksylitolu, czy też innego słodzidła. Dżem ten jest bogaty w kwasy omega-3 i pełen błonnika. Idealny do kanapek, naleśników, owsianki, czy też jako dodatek do deserów.

Przepis jest banalnie prosty, więc jego wykonanie nie powinno sprawić trudności nikomu. Skierowany jest głównie do osób, które lubią wprowadzać nowości do kuchni i stworzyć czasami coś innego niż zwykły tradycyjny dżem. Jego dużym plusem jest na pewno to, że nie zawiera żadnych sztucznych dodatków ani dużej ilości cukru, czy żelfixów.  Cały słoiczek (460 g) ma ok. 352 kcal, co w 100 g produktu daje nam jedynie 76,5 kcal! Prawda, że mało? :)

Jeśli wolisz jednak tradycyjne przepisy, to polecam zajrzeć do naszych dwóch poniższych przepisów:

dżem bez cukru

Dżem truskawkowy z nasionami Chia – Składniki:

  • 0,5 kg truskawek (u mnie bardzo słodka odmiana Rumba)
  • 1 łyżka soku z cytryny – 6 g
  • 4 łyżki nasion Chia – 32 g
  • 2 płaskie łyżeczki ksylitolu* – 8 g (można pominąć lub dać więcej – wszystko zależy od tego czy wolicie słodszy dżem lub czy truskawki były dość słodkie)

*wedle uznania możecie użyć np. cukru zwykłego, trzcinowego lub syropu klonowego

dżem truskawkowy z Chia bez cukru

dżem z chia
 

Przepis na dżem truskawkowy bez cukru i żelfixów:

  1. Truskawki umyć, pozbawić szypułek i osuszyć. Pokroić je na połówki lub ćwiartki w zależności od wielkości. Wrzucić owoce do garnka z grubszym dnem, dodać ksylitol oraz sok z cytryny i wymieszać. Postawić garnek na gazie, na średnim płomieniu i doprowadzi do wrzenia. Gotować 5 minut na średnim ogniu, dość często mieszając. Wedle uznania można truskawki nieco rozgnieść tłuczkiem do puree (w zależności ,czy wolicie mniejsze, czy większe kawałki owoców w dżemie). Po 5 minutach gotowania truskawki powinny puścić dość dużo soku. Wtedy należy do nich wsypać nasiona Chia i całość równomiernie wymieszać. Zdjąć garnek z ognia i odstawić dżem do ostudzenia (na ok. 30 minut). Po tym czasie dżem jest idealny do jedzenia.
  2. Gotowy dżem przełożyć do słoika i przechowywać w lodówce nie dłużej niż 5-6 dni. Smacznego!

Dlaczego warto zrobić dżem z ksylitolem?

Ksylitol wygląda i smakuje jak cukier, ale jego dużą zaletą jest to, że ma aż o 40% mniej kalorii niż zwykły biały cukier. Poza tym ma też niski indeks glikemiczny i jest metabolizowany bez użycia insuliny – dzięki temu jest znakomitym naturalnym słodzikiem dla osób chorych na cukrzycę i insulinooporność.

Ksylitol otrzymywany jest z kory brzozy, dlatego czasami nazywany jest cukrem brzozowym. Jednak takie określenie to błąd, ponieważ ksylitol nie jest cukrem lecz alkoholem cukrowym. ale taka nazwa wprowadza w błąd, ponieważ ksylitol pod względem chemicznym nie jest cukrem, lecz alkoholem cukrowy.

dżem truskawkowy z Chia przepis

dżem z truskawek i Chia

dżem z truskawkami i Chia przepis

Spodobał Ci się ten przepis? Bądź na bieżąco!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.