gotowanie bobu

Jak gotować bób?


Jak gotować bób? To podstawowe pytanie, na które należy odpowiedzieć, zanim przystąpi się do przygotowania bobu jako samodzielnej przekąski lub by wykorzystać go jako składnik innych dań. Sprawdź, jak ugotować bób, by smakował doskonale za każdym razem!


Gotowanie bobu – ogólne zasady

Z gotowaniem bobu jest podobnie jak z gotowaniem innych warzyw, jak np. szparagów, brokułów, czy kalafiora. Jedni wolą gotować w wodzie, inni na parze. Są też takie osoby, które w ogóle go nie gotują i spożywają na surowo. Choć bób pojawia się tylko w sezonie letnim, to nic nie stoi na przeszkodzie, by cieszyć się jego smakiem cały rok, bo równie dobrze smakuje w postaci mrożonej, którą poddajemy takiej samej obróbce termicznej jak świeży bób.

Jak kupować bób?

Jeśli macie swój bób w ogrodzie, to super. Jeśli zaś nie, a macie na niego ochotę, to warto przed zakupem sprawdzić, jaki bób warto kupić i na co zwracać szczególną uwagę przy jego wyborze. Świeży bób powinien mieć ładny, zielony kolor i delikatny, prawie niewyczuwalny zapach. Kupując bób w pakowany w woreczkach, należy zwrócić uwagę jak jest przechowywany. Bób powinien być trzymany w lodówce. Najczęściej w sklepach bób jest sprzedawany w woreczkach strunowych. Jeśli zauważycie, że taki woreczek jest zaparowany, a bób ma ciemnie plamy, to nie warto go kupować, bo oznacza to, że zaczął się wstępnie psuć. Będzie miał wtedy on również nieco nieprzyjemny zapach. Skórka świeżego bobu powinna być gładka i jędrna, o jednolitym zabarwieniu.  Młody bób jest zielony, a ten trochę starszy będzie nieco bledszy, ale o równie gładkiej i twardej skórce.

Jak gotować bób krok po kroku?

Gotowanie bobu – Składniki:

  • 500 g bobu (świeżego lub mrożonego)
  • 1,5 litra wody
  • pół łyżeczki cukru
  • pół łyżeczki soli (ewentualnie odrobina więcej do smaku – np. moja Mama daje całą łyżeczkę, ale ja ogólnie mało solę ;) )
  • mały pęczek koperku lub pół średniego – ok. 7 g
  • 1 łyżka masła lub oleju rzepakowego

jak gotować bób


Jak gotować bób świeży i mrożony?

Najbardziej popularną metodą jest gotowanie bobu w wodzie, aczkolwiek wtedy bób nieco traci swoje drogocenne właściwości, zwłaszcza, gdy jest gotowany dłużej niż 20 minut. Niektórzy gotują go tylko z dodatkiem soli, ja jednak dodaję też trochę cukru i masła dla wydobycia głębi smaku bobu. Dodaję również koperek – zastanawiacie się po co? A no dlatego, żeby bób nie wzdymał i nie powodował dolegliwości pokarmowych.

Bób można także ugotować na parze, w kuchence mikrofalowej lub upiec w piekarniku. Gotując bób, najlepiej go gotować tyle, by go zbytnio nie rozgotować i nie pozbawić większości zdrowotnych właściwości. Moim zdaniem najlepszy jest lekko twardy i chrupiący, chociaż to też kwestia indywidualna, co kto lubi, bo np. moja Mama woli, gdy bób jest bardzo miękki i mazisty.

Bób można także w ogóle nie gotować i jeść go na surowo, zwłaszcza, gdy jest młody i skórka jeszcze nie jest tak twarda.

Jak długo gotować bób świeży?

Niektórzy wolą bób twardy i gotowany maksymalnie 3-4 minuty od zawrzenia wody, zaś jeszcze inni wolą, gdy bób jest miękki i mazisty – wtedy czas gotowania wynosi ok. 15-20 minut, a czasami nawet 30 minut – w zależności, czy mamy do czynienia z młodszym (średnio młody bób gotuje się około 5-6 minut do miękkości), czy starszym bobem (ten będzie gotowany nawet 20-30 minut). Najlepiej po prostu co kilka minut podczas gotowania wyławiać bób i smakować, czy ma już odpowiadającą nam miękkość. Gdy już będzie idealnie miękki, to wystarczy go odcedzić i przelać zimną wodą na sitku, by go zahartować. W takiej postaci można bób zjeść jako przekąskę, bądź też wykorzystać do tworzenia pysznych dań.

Jak gotować bób mrożony?

Zarówno bób świeży jak i mrożony wrzucam dopiero na wrzątek. Z tą różnicą, że świeży bób zaczyna się gotować od razu, zaś w przypadku mrożonego temperatura spadnie i musimy poczekać aż woda ponownie zawrze i od tego momentu (drugiego zawrzenia) dopiero należy mierzyć czas gotowania.

Jak się gotuje bób?

Przepis na bób gotowany jest bardzo prosty i szybki. Potrzebne będą powyższe składniki oraz garnek. Bób lubi sól, ale ze względów zdrowotnych warto używać go oszczędnie – ja na 0,5 kg bobu daję tylko pół łyżeczki soli, ale Wy jeśli jesteście przyzwyczajeni do bardziej słonych potraw, to możecie dać nawet 1 łyżeczkę soli. Najlepiej po prostu pod koniec gotowania posmakować bób i ewentualnie dosolić do smaku.

Im bób młodszy tym słodszy, im starszy tym bardziej mączny i fasolowy w smaku. Poza tym młody bób ma tak miękką skórkę, że niektórzy w ogóle go nie obierają i dodają w skórce do sałatek np. zamiast zielonego groszku.

Jeśli chodzi o starszy bób, to łatwiej będzie go pozbawić skórki, gdy jest jeszcze ciepły.

Jak ugotować bób – krok po kroku

  1. Bób umieścić na sitku i dokładnie przepłukać pod zimną, bieżącą wodą, by go oczyścić i nieco odświeżyć.
  2. Do garnka wlać ok. 1,5 litra wody (powinno być jej objętościowo minimum 2 razy więcej niż bobu, dlatego na każde 500 gramów bobu daję około 1500 ml wody). Doprowadzić wodę do wrzenia, dodać cukier (sprawia, że bób smakuje nieco intensywniej), sól, masło i koperek, wymieszać. Następnie na wrzątek wrzucić bób.
  3. Gotować całość bez przykrycia, na średnim ogniu, przez około 15–20 minut (aż ziarna bobu zmiękną, a skórka stanie się pomarszczona). Starszy bób będzie wymagał dłuższego czasu gotowania. Wedle uznania (tak jak pisałam we wskazówkach powyżej możecie też skrócić czas gotowania do 3-4 minut, jeśli wolicie bób bardziej chrupiący – najlepiej co kilka minut podczas gotowania wyławiać bób i smakować, czy ma już odpowiadającą nam miękkość).
  4. Gotowy bób, po ugotowaniu, przelać na sitku zimną wodą.  Skórka wtedy zacznie się natychmiast marszczyć i bardziej przylegać do bobu. Ugotowany bób można jeść zarówno ze skórką lub bez (wedle uznania). Można go zajadać od razu jako taką przekąskę lub wykorzystać go do sałatki, zupy, zrobić z niego pastę n kanapki lub farsz do pierogów. Smacznego!

Do czego w kuchni sprawdzi się bób?

Pomysłów na wykorzystanie bobu w kuchni jest wiele. Przede wszystkim w kuchni  bliskowschodniej, najczęściej wraz z ciecierzycą wchodzi w skład słynnych falafeli. Bób można także dodawać do wszelkiego rodzaju sałatek lub jako składnik podsmażanego azjatyckiego dania typu stir fry. Pyszne są także zupy z bobem, pasty kanapkowe, czy farsz do pierogów, o których wspominaliśmy już wyżej.

Można go też podać oprószonego tylko solą i polanego roztopionym masłem lub zarumienioną bułką tartą. Do obiadu jego pyszną wersją jest bób polany roztopionym masłem i oprószony świeżo posiekanym koperkiem.

 

Właściwości bobu:

Bób mimo, że nie należy do lekkostrawnych warzyw, to jest prawdziwą kopalnią cennych wartości odżywczych.

Gotowany bób ma 110 kcal w 100 g produktu, jednak dzięki odpowiednim proporcjom białka, tłuszczów i błonnika jest, wbrew pozorom, polecany w dietach odchudzających. W 100 g bobu znajduje się aż 7,6 g białka, dlatego poleca się go wszystkim osobom, które nie spożywają mięsa. Poza tym zawiera on na 100 g produktu około 19,6 g węglowodanów, tylko 0,4 g tłuszczu i aż 5,4 g błonnika.

Dodatkowo bób obniża cholesterol i reguluje ciśnienie. Spowalnia także proces trawienia i pozostawia uczucie sytości na dłużej. Ponadto jest bogaty w kwas foliowy i witaminy z grupy B – substancje niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego.

Spodobał Ci się ten przepis? Bądź na bieżąco!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.