Co zjeść gdy nie ma czasu?

Jak jeść i gotować przy niewielkiej ilości czasu


Aby jadać zdrowo i smacznie, trzeba poświęcić nieco energii na zaplanowanie i przygotowywanie posiłków. Nie zawsze jest to jednak możliwe. Po dniu spędzonym w pracy lub na uczelni, mało kto ma jeszcze czas i ochotę na ślęczenie w kuchni. Wiele smacznych i zdrowych dań da się na szczęście przygotować stosunkowo szybko i sprawnie. Jak powinna wyglądać dieta przy niewielkiej ilości wolnego czasu?


Uniwersalne zupy

Zupy są niezwykle smaczne i zdrowe, a przy tym robią się praktycznie same. Wystarczy obrać warzywa, wrzucić je do garnka i zagotować, a następnie delikatnie przyprawić wedle uznania. Jedna zupa wystarcza nawet na kilka posiłków, które z termosu zjeść można również poza domem. Aby przygotować w ten sposób danie bardziej treściwe, do garnka dodać warto także mięso, soczewicę, kasze, ryż czy komosę ryżową. W ten sposób łatwo i szybko zrobić można pełnowartościowy i sycący posiłek obiadowy. Aby dodatkowo przyspieszyć robienie zupy, zamiast świeżych warzyw wykorzystać można mrożone. W takim przypadku warto wybrać mieszankę pozbawioną zbędnych dodatków.

Sosy warzywne

Szybkie w przygotowaniu i pożywne są również sosy, które spokojnie wystarczają na kilka posiłków. Warzywa ugotować można na wodzie, bądź też przy okazji odlać nieco wywaru podczas gotowania zupy. Do całości dodać warto także mięso, pieczarki czy podduszoną na patelni cebulkę. Sosy najlepiej gotować na wolnym ogniu, zabielając przy tym jogurtem lub śmietaną. Do zagęszczenia dodać można także trochę mąki. Na koniec wystarczy całość przyprawić. Gotowy sos jest w stanie wytrzymać w lodówce nawet 2-3 dni. Najlepiej podawać go z różnymi kaszami, makaronem, ryżem czy ziemniakami. Warto też dokroić i dodać surowe warzywa, np. marchew czy kapustę. W zimie jako dodatek szczególnie dobrze sprawdzają się kiszonki.

Praktyczne mrożonki

Nadwyżek jedzenia nie warto wyrzucać. Mrożenie to najlepsza metoda przechowywania żywności, która pozwala na zachowanie większości wartości odżywczych poszczególnych produktów. W ten sposób przetrzymywać można warzywa, owoce, zupy, sosy czy chleb, a także dania gotowe. Mrożenie bardzo dobrze znoszą potrawy z dodatkiem węglowodanowym, np. ryż lub kasza z warzywami. Szybkim sposobem na przygotowanie kolacji lub obiadu jest także korzystanie z gotowych mrożonek warzywnych i owocowych. Wystarczy rozgrzać je na patelni, a następnie dodać ser, mięso lub tofu i całość zjeść z ugotowanym makaronem. Przygotowanie takiego dania nie powinno trwać dłużej, niż kilkanaście minut.

Szejki, koktajle, soki i sałatki

Zblendowane owoce z kaszami, płatkami, bakaliami, kakao i mlekiem to prosty i szybki do przygotowania posiłek. Koktajle i szejki idealnie sprawdzają się w formie drugiego śniadania czy podwieczorku. Nie trzeba ich gotować, a mimo to są bardzo zdrowe. Szybkim i wartościowym posiłkiem może być także świeży sok, zwłaszcza warzywny. Niewiele czasu w przygotowaniu pochłaniają również wszelkiego rodzaju sałaki. Wystarczy pokroić warzywa, dodać dobrej jakości pieczeń lub wędlinę oraz ser (np. pleśniowy, feta czy mozarella), aby przyrządzić lekki i smaczny posiłek. W kilka minut da się też ugotować jajka, które idealnie pasują do wielu sałatek.

Pieczenie i gotowanie na parze

Aby nie tracić czasu na stanie przy patelni, zamiast smażenia lepiej decydować się na pieczenie dań. Rozwiązanie to jest przy okazji alternatywą zdrowszą. W ten sposób przygotować można różne proste pieczenie, pasztety czy zapiekanki. Dodatkową zaletą jest fakt, że przygotowane w ten sposób potrawy idealnie smakują także na zimno. Można zatem jadać je nie tylko jako ciepły obiad, ale również w formie dodatku do kanapki. Znacznym ułatwieniem w kuchni jest również gotowanie na parze. Składników wrzuconych do parowaru nie trzeba nawet szczególnie doglądać. Wystarczy nastawić minutnik i zapamiętać czas gotowania poszczególnych produktów. Dodatkową zaletą jest fakt, że taka forma gotowania pozwala na zachowanie wielu cennych witamin i minerałów. Dania pozbawiane są również tłuszczu, a przez to lżej strawne.

Spodobał Ci się ten przepis? Bądź na bieżąco!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.