Świeże mięso w kawałkach na zielonym liściu

Jakie mięso jest najzdrowsze?


Dietetycy coraz częściej zachęcają do ograniczenia spożycia mięsa, proponując w zamian wyjątkowo zdrowe ryby. Nie trzeba jednak rezygnować z niego całkowicie, a po prostu wybierać zdrowsze odmiany. Niektóre z nich można jadać nawet codziennie. Inne lepiej konsumować sporadycznie. Które mięsa uznawane są za najzdrowsze?

Kurczak

Mięso kurczaka należy do najpopularniejszych w Polsce. Jest bardzo chude i zasobne w białko, a także witaminy i składniki mineralne. Na jakość tego smacznego mięsa drobiowego w dużym stopniu wpływa sposób hodowli. Najlepiej wybierać kurczaki z chowu ekologicznego. Zwierzęta te mają dostęp do naturalnego wybiegu, a antybiotyki nie są im podawane na żadnym etapie życia. Znacznie gorszą jakość posiada mięso produkowane na skalę przemysłową. Kurczaki przebywają w ciasnych pomieszczeniach i często spożywają kiepską karmę, co odbija się na wartości odżywczej produktu.

Indyk

Wśród mięs drobiowych to wspomniany wcześniej kurczak cieszy się większą popularnością. Indyk wyróżnia się jednak lepszą wartością odżywczą, zwłaszcza w przypadku zwierząt z chowu ekologicznego. Indyki są bardzo wrażliwe na zmiany warunków bytowania i nadmierne stłoczenie. Ich hodowla musi więc spełniać bardziej restrykcyjne wymogi. Indyk mający dostęp do naturalnego wybiegu, spożywający dobrej jakości paszę będzie niskokaloryczny i niskotłuszczowy. Zwierzęta przeznaczone do uboju trzymane są maksymalnie do 20-21 tyg. życia. Na stole zawsze więc ląduje względnie młody indyk.

Wieprzowina

Mięso wieprzowe często uznawane jest za kaloryczne i bardzo tłuste. Nie jest to jednak do końca prawda. Wieprzowina pochodząca z upraw ekologicznych wyróżnia się znacznie lepszymi parametrami odżywczymi, niż ta z chowu przemysłowego. Wynika to z podawania świniom wartościowszej i bardziej odżywczej karmy. Zwierzęta mogą też przebywać w naturalnych warunkach i zażywać ruchu, co przekłada się na poprawę stanu ich umięśnienia. Zawartość tłuszczu jest w takim mięśnie niższa, zwłaszcza w boczku oraz żeberkach.

Wołowina i cielęcina

Mięso wołowe wyróżnia się łatwo trawnymi przyswajalnym białkiem. Zawiera do 5 proc. tłuszczu i niezwykle cenny kwas linolowy CLA o działaniu antykancerogennym. Na uwagę zasługuje również cielęcina. Mięso to pochodzi od krów młodych, które nie ukończyły jeszcze ósmego miesiąca życia. Zawartość białka jest w nim mniejsza, ale za to wyróżnia się bogatym ładunkiem nasyconych kwasów tłuszczowych, minerałów oraz witamin. Szczególnie wartościowe mięso wołowe i cielęce pochodzi od zwierząt hodowanych w sposób naturalny. Takie bydło jest naturalnie wypasane i odżywia się trawą, a nie paszą sojowo-kukurydzianą. Cielaki otrzymują natomiast mleko matki, a nie produkty mlekozastępcze.

Dziczyzna

Do dziczyzny zalicza się mięso pochodzące od zwierząt łownych. Życie w naturalnym ekosystemie przekłada się na wysoką wartość odżywczą jelenia, sarny czy dzika. Ich mięsa są wyjątkowo zasobne w żelazo i witaminy. Dzikie zwierzęta mają zdecydowanie najzdrowszą dietę, opartą wyłącznie na pokarmie naturalnie występującym w ich środowisku. Dziczyzna wolna jest przy tym od wszelkich antybiotyków oraz innych leków. Osobniki żyjące na wolności nie są też narażone na stres związany z przebywaniem w ubojni. Jakość mięsa zależy od głównie od warunków bytowania zwierzęcia, gatunku oraz pory roku. Dziczyzna jest również niskokaloryczna.

Spodobał Ci się ten przepis? Bądź na bieżąco!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.