Surówka z białej kapusty, kukurydzy, marchwi i pora

Surówka z białej kapusty, kukurydzy, marchwi i pora


Sałataki i surówki mogą stanowić danie główne lub być zdrowym dodatkiem do różnorodnych dań. Surówka z białej kapusty idealnie nadaje się nie tylko do domowych obiadów z mięsem , czy rybami , ale także świetnie się sprawdzi jako element ‘zdrowszych’ domowych hamburgerów itp.

“Kapusta – głowa pusta…” ? Ależ nie! Nie każdy pewnie wie, że kapusta biała uważana jest za królową polskich warzyw . Kryje ona w sobie wiele właściwości leczniczych i od zamierzchłych czasów nazywana była „panaceum na wszelkie choroby” . Starożytni Rzymianie wierzyli, że zapewnia ona zdrowie i działa jak lekarstwo. Już w III wieku p.n.e. Kato Cenzor uważał, że oczyszcza ona rany z ropy . W najnowszych badaniach udowodniono, że regularne jedzenie kapusty (1 raz / tydzień/ przez ok. 3 tygodnie) obniża ryzyko raka , zwłaszcza jelita grubego i żołądka . Najzdrowsze jest jedzenie surowej, niegotowanej kapusty, a więc nie przetworzonej, gdyż gotowanie pozbawia ją wielu właściwości. Zalecane jest również picie świeżych soków z kapusty . Warto wspomnieć, że dr Duke z Departamentu Rolnictwa USA (badacz właściwości kapusty), u którego w rodzinie istnieje podwyższone ryzyko zachorowania na raka jelita grubego, codziennie jada miseczkę białej kapusty, aby przeciwdziałać nowotworowi . Z kolei japońscy naukowcy uważają, że składniki obecne w białej kapuście hamują mutacje komórek , które mogą prowadzić do powstawania komórek nowotworowych. Wiadomo również nie od dziś, że kapusta działa na układ odpornościowy, niszczy bakterie i wirusy, przyspiesza gojenie się ran . Powoduje produkcję większej ilości przeciwciał . Biała kapusta jest także bogata w witaminy z grupy B oraz witaminę A, C i E . Nie brakuje w niej również składników mineralnych , takich jak: fosfor, mangan, wapń, żelazo i siarka . Warto napomknąć, że siarka ma ogromne znaczenie jeśli chodzi o stan naszej skóry, włosów i paznokci . Spożywanie kapusty białej doskonale oczyszcza organizm i przeciwdziała starzeniu dzięki zawartości przeciwutleniaczy . Jest niskokaloryczna , a więc doskonała dla osób będących na diecie . Dzięki błonnikowi nadaje wrażenie sytości .
Niestety osoby mające tendencję do wzdęć , o wrażliwym przewodzie pokarmowym oraz z chorobami tarczycy muszą uważać na ilość kapusty w swoim jadłospisie!


Składniki

  • Biała kapusta 1/4 średniej główki
  • Por pół średniego pora (białej części)
  • Marchew 1 marchewka
  • Kukurydza 3 łyżki
  • Sól do smaku
  • Pieprz do smaku
  • Cukier pół łyżeczki
  • Cytryna sok z cytryny
  • Olej z pestek winogron
Surówka z białej kapusty, kukurydzy, marchwi i pora

Wykonanie:

  1. Kapustę poszatkować, dodać szczyptę soli i odstawić na ok. 30 minut.
  2. Białą część pora drobno pokroić.
  3. Jedną marchew zetrzeć na tarce o średnich oczkach.
  4. Pokrojony por, startą marchew oraz poszatkowaną białą kapustę wrzucić do jednej miski. Otworzyć puszkę z kukurydzą konserwową. Z puszki zlać zalewę, a następnie kukurydzę wrzucić do miski z warzywami. Posypać szczyptą pieprzu oraz dodać pół łyżeczki cukru.
  5. Polać całość 1 łyżeczką cytryny i 1 łyżką oleju z pestek winogron.
  6. Dokładnie wymieszać por, marchew, białą kapustę i kukurydzę konserwową w misce. Surówka jest gotowa, smacznego!

Spodobał Ci się ten przepis? Bądź na bieżąco!

7 odpowiedzi na “Surówka z białej kapusty, kukurydzy, marchwi i pora

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.